27 فوریه 2024 - یک مطالعه ی جدید منتشر شده در مجله ی Diabetes and its Complications نشان می دهد که ترکیب سه گانه ی آلفا لیپوئیک اسید، اپالرستات و مکوبالامین برای درمان نوروپاتی محیطی دیابتی بهتر از تک درمانی است.

آلفا لیپوئیک اسید، اپالرستات و مکوبالامین به طور گسترده به عنوان یک درمان مونوتراپی برای نوروپاتی محیطی دیابتی استفاده می شوند. با این حال، اینکه آیا یک درمان ترکیبی سه گانه با این سه دارو برتر از تک درمانی یا درمان دوگانه است، بحث برانگیز باقی مانده است. محققان با جستجو در پایگاه‌های داده الکترونیکی مانند PubMed،Web of Science  وCochrane Library ، 9 کارآزمایی تصادفی‌ و کنترل‌شده را در این زمینه شناسایی کردند. شرکت کنندگان کارآزمایی(1153 نفر) به دو گروه آزمایشی که درمان ترکیبی سه گانه را دریافت کردند و گروه کنترل که درمان متعارف یا دوگانه با داروهای فوق را دریافت کردند، تقسیم شدند.

نتایج

نتایج درمانی در گروه آزمایش بهتر از گروه کنترل بود(نسبت شانس: 3.74؛ فاصله اطمینان 95٪: 2.57 تا 5.45؛ I2=0%؛P <0.00001). تفاوت آماری در عوارض جانبی مشاهده نشد. در مقایسه با گروه کنترل، گروه آزمایش بهبود قابل توجهی در میانه سرعت هدایت عصبی حرکتی (MNCV)، سرعت هدایت عصبی حسی (SNCV)، MNCV پرونئال، SNCV پرونئال و آستانه درک ارتعاش(VPT)  در اندام تحتانی چپ و راست نشان داد. در گروه کنترل، تجزیه و تحلیل زیرگروهی بر اساس استراتژی درمان، بهبودهای مشابهی را در اثربخشی کل،MNCV  و SNCV نشان داد.

محققان نتیجه گیری کردند که برای نوروپاتی محیطی دیابتی، درمان ترکیبی سه گانه ی آلفا لیپوئیک اسید، اپالرستات و مکوبالامین ممکن است موثرتر از تک درمانی یا درمان دوگانه باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/triple-combo-of-alpha-lipoic-acid-epalrestat-and-mecobalamin-better-for-treating-diabetic-peripheral-neuropathy-than-monotherapy-study-124917